مته گردبر

مته گردبر آهن چیست و چه کاربردی دارد؟

مته گردبر آهن چیست و چه کاربردی دارد؟

مته گردبر آهن چیست و  چه کاربردهایی دارد؟

مته گردبر آهن جهت سوراخکاری روی انواع فلزات نظیر آهن و انواع ورق به کار می رود. عمدتا به مته های گردبر آهن، مته های گردبر کبالت دار نیز گفته می شود. مته های دارای کبالت، در دماهای زیاد و سرعت های بالا، خوب عمل می کنند. گردبر آهن کبالت دار خود دارای دو نوع مختلف می باشد. نوع اول دارای ۵ درصد کبالت می باشد. نوع دوم نیز دارای ۸ درصد کبالت است.

 

نکاتی در خصوص مته های گردبر آهن

مته های آهن کبالت دار، توانمندی خوبی در سوراخکاری فولاد دارند. بسته به نوع جنسی که می خواهید سوراخ نمایید، بایستی مدل مته گردبر آهن خود را انتخاب نمایید. به طور کلی مته هایی که در ساختار خود دارای کبالت نمی باشند، برای سوراخکاری آهن مناسب نیستند. اگر از مته ای که کبالت ندارد جهت سوراخ نمودن فلز آهن استفاده نمایید، مته خم می گردد. این نشانه ای از کبالت دار نبودن مته است. در صورتی که مته گردبر کبالت دار پس از مدتی کند گردید، سر مته را بوسیله سنگ بتراشید. این کار سبب می شود تا مجددا مته تیز گردد و خاصیت براده برداری خود را پیدا نماید. همچنین مته های گردبر بایستی با مواد مناسب پوشش داده شوند.

علت استفاده از پوشش برای مته‌های گردبر چیست؟

همانطور که ذکر گردید، مته های گردبر در صورتی قابل استفاده هستند که دارای پوشش مناسبی باشند. در واقع این مته ها به صورت خام کارایی لازم را ندارد.  پوشش ها وظیفه دارند یک سری خواص را به فلز خام بیفزایند. پوشش اکسید سیاه، برای مته گردبر در مقابل خوردگی ایجاد مقاومت می نماید.

مته گردبر آهن چیست و چه کاربردی دارد؟

در صورت پوشش دادن مته با کربن، در برابر مواد ساینده مقاومت ایجاد می گردد. اگر از نیترید تیتانیوم استفاده گردد، استحکام مته افزایش خواهد یافت. در صورتی که در نیترید از ترکیب عناصر کربن و تیتانیوم استفاده شود نیز طول عمر مته را شاهد خواهیم بود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.