مته گردبر

آشنایی با ساختار و ویژگی های مته HSS، مته مخصوص دریل مگنتی

آشنایی با ساختار و ویژگی های مته HSS، مته مخصوص دریل مگنتی

معرفی و آشنایی با مته HSS، مدلی از مته مخصوص دریل مگنتی

مته HSS یکی از انواع مته مخصوص دریل مگنتی می باشد. HSS مخفف کلمه high speed steel می باشد. در فارسی این مته به تندبر معروف است که علت این نامگذاری سرعت فوق العاده این مته در برش می باشد. در ادامه با آلیاژ به کار رفته در این مته پرکاربرد بیشتر آشنا خواهیم شد.

فولاد تندبر، زیر مجموعه گروه فولادهای ابزاری می باشد

فولاد سرعت بالا یا تندبر زیر مجموعه ای از فولاد های ابزاری می باشد. این آلیاژ به منظور تولید ابزارهای برشی به کار می رود. نمونه ای از این ابزارهای برشی، مته های گردبر و مته مخصوص دریل مگنتی می باشند. همانطور که از نام مته های گردبر مشخص است، این مته ها به منظور برش دایره ای در سطوح به کار می روند.

ساختار مته HSS، مته مخصوص دریل مگنتی

فلز پایه فولاد تندبر به کار رفته در مته‌های مخصوص دریل مگنتی، آهن است و عناصری نظیر کربن، مولیبدن و کروم به آن اضافه شده اند. این عناصر به منظور افزایش خواص فولاد اضافه می گردند. به جای مولیبدن ممکن است تنگستن یا هر دو عنصر در ساختار فولاد تندبر به کار رفته باشد. در واقع فولادهای تندبر و مته های گردبر ساخته شده از آن، خواص خود را از مولیبدن و تنگستن می گیرند. ضمنا ترکیب این عناصر به تنهایی فولاد تندبر را ایجاد نمی کند. لذا جهت تولید فولاد تندبر و در نهایت ساخت مته گرد بر از آن، بایستی در دمای بالا، عملیات حرارتی انجام گیرد.

نکاتی کاربردی در خصوص مته گرد بر دریل مگنت

لازم به ذکر است منظور از عملیات حرارتی، گرمادهی و خنک سازی مواد به صورت کاملا کنترل شده می باشد. این کار جهت تغییر ساختار مواد و به منظور بهبود خواص آنها صورت می پذیرد. به عبارتی نتیجه عملیات حرارتی بهبود خواصی نظیر مقاومت به خوردگی، سایش، شکنندگی و غیره می باشد.

 

برای خواندن مطالباب بیشتر در زمینه مته گردبر دریل مگنتی می‌توانید به مجله تخصصی ابزار برقی مراجعه نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.